Friheten med en global arbetsplats

Digital Marknadsföring

Vad är förtjusningen med digital marknadsföring och varför väljer jag att prata om det? Jo, det är enligt mig framtidens yrke och något som jag tycker alla entreprenörer bör ta i åtanke. Kortfattat går det ut på att du driver trafik till ett företags produkt eller tjänst. Du ska alltså hjälpa verksamheter att förmedla eller sälja något.

Hur jag trillade in på spåret till marknadsföring?

Hela mitt liv har snurrat runt skoter och motocross och som liten hade jag drömmar om att bli ett proffs. När jag sedan blev äldre ökade nivån i takt med ansvar. Samarbeten utfördes med olika företag och då förstod jag inte att det är en typ av marknadsföring. Jag visste att jag skulle köra ”för” ett bolag i utbyte mot ”x” belöning, det kunde vara produkter eller nedsatt pris till exempel. 

Men så en dag så kom jag över en profil på instagram. Det var en kille som också sysslade mycket med skoter, en föredetta x-games deltagare. För er som inte är insatta så är X-games motsvarande OS i actionsportsvärlden. Iallafall så sysslade han med marknadsföring. Han körde på med sitt egna företag och kunde i stort sett göra vad han ville eftersom yrket var rätt fritt med plats och tid. Vi hade kontakt och blev fort vänner. Tillsammans diskuterade vi hur åkare idag säljer ut sig själv för billigt och inte förstår den makt de har med sina sociala medier. Ni kanske undrar nu ”Vad har man för makt på sociala medier?” 

Exempel på "makt" i sociala medier:

Här ser vi statistik från ett okänt konto. Låt oss leka med tanken att det är ditt konto. Här nedanför ser du exponeringar, det är antalet visningar på ditt inlägg och ovanför ser vi att det är från 28 605st unika konton. 
Det är även 825st som har klickat in till ditt konto och kikat på vad du har för innehåll och 110st som följt en länk till en webbplats du länkat. 

Varför är den informationen intressant? För att det är eran ”makt” med lite utbildning och erfarenhet så förstår ni snabbt hur det kan användas. Säg att ni ska marknadsföra ett företag. I början minns jag att jag mest fokuserade på likes och följarantal, men det är helt oviktigt. Det som är viktigt är målgruppen och statistiken. Så istället för att säga ”Jag har x antal följare” så får ni mer slagkraft genom att säga ”Det här är min genomsnittliga exponering per månad. I ett samarbete med er så kan jag garantera att mellan x-x antal personer i den här åldersgruppen med det här intresset kommer se eran produkt” 

Det vill säga att när ni förstår statistiken och hur ni använder er av den så kan ni istället för att erbjuda likes och visningar kunna förmedla deras produkt eller tjänst till potentiella kunder. Ska ni marknadsföra en lokal hårfrisör så är det garanterat att era följare på andra sidan globen inte bryr sig ett dugg om det. Men kan ni visa att ni har ett antal som ser inlägget och bor i närheten av frisören så har ni genast övertag, eller hur? 

Affiliate marketing

Nu halkar vi in på en gren i marknadsföring som heter ”Affiliate marketing”. Här nedanför ska jag försöka förklara så gott jag kan på ett enkelt sätt.

Företaget samarbetar med dig!

Ni inleder ett samarbete där du antingen som enskild person eller företag ska utföra ett uppdrag åt bolaget. De vill marknadsföra deras nya tjänst eller produkt exempelvis.

Du marknadsför deras produkt/tjänst

Du marknadsför deras produkt eller tjänst via dina kanalar (instagram, blogg, hemsida, youtube, etc.) till deras potentiella kunder utifrån målgruppen du specificerat.

Det genererar trafik/leads

Du börjar generera så kallat leads, folk som du refererat till de för att handla ifrån de. Det går att spåra vilket innebär att du ser direkt vad du lyckats göra för de.

Du får din provision för dina leads

Utifrån vad ni kom fram till när ni inledde uppdraget så får du din provision för hur bra din marknadsföring presterat. Det kan va en viss procent eller fast summa.

Havet av marknadsföring

Olika former av marknadsföring är som ett hav, det finns väldigt mycket olika typer. När du väl läser dig in i ämnet så garanterar jag att du kommer hitta just det du brinner för. Det kan vara SEM (Search engine marketing), SEO (Search engine optimization), hemsideutveckling, branding, driva trafik, affiliate marketing, email marketing, content marketing, PPC (Pay-per-click) för att nämna några. 

Det allra finaste med att jobba med marknadsföring skulle jag säga är att du kan jobba vart som helst och när som helst, bortsett från om du är anställd på ett företag. Där kan det hända att de har 7-16 på kontor men nu menar jag om du skulle vara entreprenör och driva ditt egna bolag.

Åter till hur jag fastnade för marknadsföring

När jag och Aaron som han heter hade diskuterat fram och tillbaka lite grann om hur åkare sålde sig för billigt så kom vi fram till en sak båda var överens om. Åkare behöver få mer kunskap om marknadsföring. Problemet ligger i att dagens åkare nöjer sig med kläder eller rabatter i utbyte mot marknadsföring som genererar betydligt mer än de tar ”betalt”. Alltså de på toppnivå som är elitutövare världen runt inom teknisk friåkning går inte runt på sporten. De jag känner jobbar häcken av sig under tid det inte är säsong för att sedan spendera deras hårt intjänade kronor och kunna utföra sporten. Så jag började studera. Det tog inte länge innan jag var helt fast, jag hade listat ut vad jag ville arbeta med. Jag ville starta min egna byrå inom digital marknadsföring. 

Allt eftersom kunskapen ökade och jag fick mer erfarenhet så insåg jag vilken brist på rätt marknadsföring det var runtom i världen. Allt verkade så old-school och det fanns förbättringspotential. Digitaliseringen har gått för fort fram och branschen halkar efter. Vilket lämnar en marknad med hög potential för folk som vill bli entreprenörer.